Το Επιχειρηματικό Σχέδιο εξυπηρετεί τόσο ως εγχειρίδιο εταιρείας που θα οδηγήσει στη μελλοντική ανάπτυξή της, όσο και ως όχημα πρόσβασης σε χρηματοοικονομικούς πόρους από τραπεζική και κυβερνητική χρηματοδότηση. Αποτελεί σημαντικό εργαλείο προσέλκυσης επενδυτών και δημιουργίας ισχυρών επιχειρηματικών συνεργασιών.
Ένα καλά μελετημένο σχέδιο θα σας βοηθήσει να εντοπίσετε τα κατάλληλα εργαλεία και μεθόδους ώστε να εφαρμόσετε αποτελεσματικά τη στρατηγική σας και να επιτύχετε τη μέγιστη απόδοση της επένδυσής σας. Ένα στρατηγικό επιχειρηματικό σχέδιο σάς επιτρέπει, επίσης, να κατανοήσετε και να φιλτράρετε τον τεράστιο όγκο διαθέσιμων πληροφοριών, επιλέγοντας τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία για την επιχείρησή σας.
Στις δυνατότητες χρηματοδότησης συμπεριλαμβάνονται οι χρηματοδοτήσεις μέσω δανεισμού (τραπεζικό δάνειο και ταμεία δανειοδοτήσεων), οι επιδοτήσεις (από εθνικά ή ευρωπαϊκά προγράμματα) ή/και τα επενδυτικά σχέδια μέσω ιδιωτών επενδυτών που επιδιώκουν να επενδύσουν σε νέες επιχειρήσεις. Ο συνδυασμός των πιο πάνω εργαλείων, καθώς και η επένδυση με ίδια μέσα αποτελούν συχνά την καλύτερη επιλογή για όσους επιθυμούν να ξεκινήσουν ένα νέο επιχειρηματικό εγχείρημα.
Ο επιχειρηματικός κόσμος βασίζεται στην ανάπτυξη επιχειρήσεων που εξυπηρετούν τόσο τις εγχώριες, όσο και τις διεθνείς αγορές. Οι «παγκοσμιοτοπικές» επιχειρήσεις έχουν τη μεγαλύτερη δυνατότητα επιτυχίας: είναι σε θέση να αξιοποιούν τα χρηματοοικονομικά εργαλεία με ταχύτερο και ποιοτικότερο τρόπο, μέσω δανείων, επιδοτήσεων ή ιδιωτικών επενδύσεων.
Με εξαίρεση ορισμένα συγκεκριμένα είδη επιχειρήσεων που εκ φύσεως περιορίζονται στην εγχώρια αγορά (όπως εστιατόρια, ξενοδοχεία και συμβουλευτικές υπηρεσίες), η δυνατότητα επίτευξης παγκόσμιας εμβέλειας παραμένει ζωτικής σημασίας.
Η Κύπρος αποτελεί κεντρικό κόμβο παροχής υπηρεσιών σε επιχειρήσεις στην Ευρώπη. Ως εκ τούτου, τόσο οι τοπικοί συμβουλευτικοί όμιλοι, όσο και οι πολυεθνικοί όμιλοι που έχουν την έδρα τους στην Κύπρο μπορούν να παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες σε θέματα οικονομικά, φορολογικού σχεδιασμού και διεθνούς επιχειρείν.
Οι επιχειρηματίες μπορούν να αναζητήσουν επαγγελματική υποστήριξη σε θέματα σχεδιασμού και άντλησης κεφαλαίων από τον ιδιωτικό τομέα, ανατρέχοντας σε εξειδικευμένες εταιρείες παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών. Σύμβουλοι διοίκησης επιχειρήσεων, φορείς παροχής οικονομικών συμβουλών και δικηγορικά γραφεία παρέχουν επίσης στήριξη, τόσο άμεσα όσο και έμμεσα, καθ’ όλη τη διαδικασία συλλογής δεδομένων που αφορούν στην αγορά, και καταρτισμού ενός αξιόπιστου επιχειρηματικού σχεδίου.
Επιπροσθέτως, οι επιχειρηματίες μπορούν να αναζητήσουν υποστήριξη και πληροφορίες σχετικές με μία συγκεκριμένη βιομηχανία ή τομέα μέσω του εμπορικού επιμελητηρίου της επαρχίας τους, καθώς και μέσω των αρμόδιων κυβερνητικών αρχών που αναγράφονται παρακάτω:
Για επίσημα δεδομένα που αφορούν στην κυπριακή αγορά, αποταθείτε στη Στατιστική Υπηρεσία.
Οι διεθνείς επιχειρηματίες μπορούν να επικοινωνήσουν και να αντλήσουν πληροφορίες από τις πρεσβείες, τα προξενεία και τους επαγγελματικούς συλλόγους που συνδέονται με τη χώρα καταγωγής τους. Οι εν λόγω ξένες διπλωματικές αποστολές διασφαλίζουν τα συμφέροντα των πολιτών τους και μπορούν να αποβούν εξαιρετικά χρήσιμες. Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε τον κατάλογο των Πρεσβειών και των Επιτροπών Εμπορίου στην Κύπρο.
Οι διεθνείς επιχειρηματίες μπορούν επίσης να αναζητήσουν πληροφορίες από τον Κυπριακό Οργανισμό Προώθησης Επενδύσεων, αποστολή του οποίου είναι η παροχή στήριξης σε μεγάλα επενδυτικά έργα στην Κύπρο από ξένες χώρες, εταιρείες ή άτομα.
Η ανάπτυξη ενός επιχειρηματικού σχεδίου αποτελεί βασικό στρατηγικό βήμα για τη δημιουργία της επιχείρησής σας. Μπορεί, επίσης, να παρέχει δείκτες αναφοράς ώστε να είστε σε θέση ελέγξετε την πρόοδο της επιχείρησής σας και κατά πόσο επιτυγχάνει τους στόχους που έχετε θέσει. Μπορεί, ακόμη, να αξιοποιηθεί με σκοπό την προσέλκυση επενδυτών, την αίτηση για χρηματοδότηση (π.χ. κρατικές επιχορηγήσεις) και δανειακή χρηματοδότηση. Είναι, επίσης, χρήσιμο για την αξιολόγηση και αποτίμηση της υφιστάμενης, αλλά και της μελλοντικής αξίας της επιχείρησής σας.
Πριν αρχίσετε να συντάσσετε το επιχειρηματικό σας σχέδιο, είναι σημαντικό να ακολουθήσετε ορισμένα στάδια προετοιμασίας. Σε αυτό ακριβώς το σημείο, θα πρέπει να μελετήσετε ενδελεχώς όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες που σχετίζονται με τη βιομηχανία και τον τομέα της επιχείρησής σας.
Ορισμένοι σημαντικοί παράγοντες που πρέπει να λάβετε υπόψη πριν τον καταρτισμό του επιχειρηματικού σας σχεδίου:
α. Προσδιορισμός των καταναλωτικών αναγκών που επιδιώκετε να καλύψετε, είτε πρόκειται για επιχείρηση προς καταναλωτή (B2C) ή/και επιχείρηση προς επιχείρηση (Β2Β), και των λόγων για τους οποίους οι ανάγκες αυτές δεν έχουν ακόμη καλυφθεί.
β. Προσδιορισμός και ποσοτικός υπολογισμός της δυνητικής αγοράς (εγχώριας και διεθνούς) και των εργαλείων ή μέσων που χρειάζονται για την επιτυχή διείσδυση στην αγορά.
γ. Εντοπισμός των κατάλληλων εμπειρογνωμόνων που θα σας παρέχουν την απαραίτητη στήριξη ώστε να στήσετε μία επιχείρηση με βιώσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Διερεύνηση της διαθεσιμότητάς τους και των τιμών αγοράς (π.χ. χρεώσεις συμβουλευτικών υπηρεσιών).
δ. Εντοπισμός πηγών κεφαλαίου, δανειακής χρηματοδότησης, επιδοτήσεων και σχετικό κόστος για την επιχείρησή σας.
ε. Δημιουργία ενός χρηματοοικονομικού μοντέλου για προσδιορισμό των πηγών εισοδήματος (ροής εσόδων), των ειδών εξόδων, καθώς και των δεικτών και ταμειακών διαθέσιμων που σχετίζονται με την επιχείρησή σας.
στ. Μπορείτε να σχεδιάσετε ένα Ελάχιστο Βιώσιμο Προϊόν (MVP) που θα το παρουσιάσετε σε χρήστες προς αξιολόγηση;
ζ. Καθορισμός της τελικής μορφής του προϊόντος/της υπηρεσίας που επιθυμείτε να διαθέσετε στην αγορά.
η. Σχεδιασμός μίας σύντομης στρατηγικής προς εφαρμογή για προσδιορισμό της τεχνικής και οικονομικής υλοποιησιμότητας του έργου.
Πριν την έναρξη της επιχειρηματικής σας δραστηριότητας, θα πρέπει να εντοπίσετε τις κατηγορίες των δυνητικών πελατών σας (κατηγοριοποίηση πελατών), καθώς και τον όγκο πελατών ή/και τις απαραίτητες συναλλαγές για τη βιωσιμότητα της επιχείρησής σας.
Η κατηγοριοποίηση των πελατών και ο καθορισμός της συμπεριφοράς των διαφορετικών ομάδων πελατών αποτελεί στοιχείο-κλειδί για τη δημιουργία μίας εξατομικευμένης στρατηγικής επικοινωνίας, προώθησης και μάρκετινγκ που θα μεγιστοποιήσει την εμβέλεια πελατών και την επιτυχία της επιχείρησής σας.
Ένα επιχειρηματικό σχέδιο πρέπει να περιλαμβάνει πληροφορίες και λεπτομερή στοιχεία που να σκιαγραφούν μία ολοκληρωμένη εικόνα της επιχείρησής σας, αλλά και των δυνατοτήτων ανάπτυξής της.
Πριν επιλέξετε ένα επιχειρηματικό σχέδιο-πρότυπο, αναρωτηθείτε για ποιον προορίζεται: Πρόκειται να παρουσιάσετε το σχέδιό σας με σκοπό να προσελκύσετε επενδυτές επιχειρηματικών κεφαλαίων; Επιλέξτε ένα συμπαγές και περιεκτικό επιχειρηματικό σχέδιο που να μπορεί εύκολα να προσαρμοστεί ως παρουσίαση. Έχετε στόχο να αντλήσετε κεφάλαια μέσω κρατικής/ευρωπαϊκής χρηματοδότησης; Το επιχειρηματικό σας σχέδιο πρέπει να είναι απολύτως λεπτομερές με εμπεριστατωμένη ανάλυση. Όποιος και εάν είναι ο στόχος, το σχέδιό σας πρέπει να είναι δομημένο με τρόπο που να καλύπτει κάθε πτυχή της επιχείρησής σας.
Παρακάτω θα βρείτε μία ενδεικτική δομή ενός λεπτομερούς επιχειρηματικού σχεδίου.
Κεφάλαιο 1: Εταιρικό υπόβαθρο
1.1 Εταιρικό υπόβαθρο, συμπεριλαμβανομένου προφίλ ιδιοκτήτη και υφιστάμενων εσωτερικών συνθηκών
1.2 Γεωγραφική τοποθεσία
1.3 Στοιχεία ενεργητικού εταιρείας
1.4 Ανθρώπινο δυναμικό
1.5 Δυνατότητες αγοράς
1.6 Στρατηγική
Κεφάλαιο 2: Προϊόντα / υπηρεσίες και επιχειρηματικό μοντέλο
2.1 Προϊόν / Υπηρεσίες
2.2 Επιχειρηματικό μοντέλο
2.3 Δευτερεύουσες / επί μέρους υπηρεσίες
2.4 Χάρτης πορείας για εξασφάλιση άδειας/αδειών και σχετικές διαδικασίες (προαιρετικό)
Κεφάλαιο 3: Ανάλυση αγοράς
3.1 Κατηγοριοποίηση καταναλωτών και ομάδες-στόχοι
3.2 Συνθήκες αγοράς και ανταγωνισμός (συμπεριλαμβανομένων στατιστικών στοιχείων)
3.3 Ανάλυση ΠΟΚΤ (Πολιτικού, Οικονομικού, Κοινωνικού και Τεχνολογικού Περιβάλλοντος)
3.4 Ανάλυση 5 δυνάμεων του Porter
3.5 Ανάλυση ΔΑΕΑ (Δυνάμεις, Αδυναμίες, Ευκαιρίες και Απειλές)
Κεφάλαιο 4: Στρατηγική και προώθηση πωλήσεων / σχέδιο μάρκετινγκ
4.1 Όραμα και δήλωση αποστολής εταιρείας
4.2 Σχέδιο μάρκετινγκ με εξατομικευμένη στρατηγική (Μείγμα Μάρκετινγκ – τα εφτά Ps)
α. Προϊόν
β. Τιμή
γ. Τόπος
δ. Περιβάλλον επιχείρησης
ε. Άνθρωποι
στ. Προώθηση
ζ. Διαδικασία
Κεφάλαιο 5: Οικονομικά
5.1 Ανάλυση κόστους για την υφιστάμενη και μελλοντική θέση
α) Επενδυτικές δαπάνες
β) Πάγιες δαπάνες
γ) Μεταβλητές δαπάνες (κόστος πωλήσεων)
5.2 Πρόβλεψη πωλήσεων βάσει υπηρεσιών και καταναλωτών
5.3 Κατάσταση λογαριασμού αποτελεσμάτων (ανάλυση ζημιών και κερδών)
5.4 Ανάλυση νεκρού σημείου
5.5 Ανάλυση οικονομικών δεικτών
5.6 Ανάλυση ταμειακών ροών
Ένα σχέδιο χρηματοδότησης αποτελεί στοιχείο-κλειδί για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας ολόκληρης της επιχείρησής σας και συμπεριλαμβάνεται στο τελευταίο τμήμα του επιχειρηματικού σας σχεδίου. Δύο είναι οι λόγοι για τους οποίους προστίθεται στο τέλος:
Το σχέδιο χρηματοδότησης αναλύει τις δυνατότητες της επιχείρησης από άποψη μελλοντικών εσόδων, εξοικονόμησης κόστους και διείσδυσης στην αγορά (μερίδιο αγοράς). Μπορεί, επίσης, να φέρει στην επιφάνεια τυχόν ανακριβείς εκτιμήσεις ή προσδοκίες στο επιχειρηματικό μοντέλο, αλλά και στοιχεία που θα πρέπει να προσαρμοστούν ώστε να αξιοποιηθούν στο έπακρον οι δυνατότητες της εταιρείας.
Ο οικονομικός σχεδιασμός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι εξασφάλισης χρηματοδότησης και επιδοτήσεων. Μία ολοκληρωμένη και επαγγελματικά σχεδιασμένη χρηματοοικονομική ανάλυση παρέχει τις πληροφορίες που χρειάζονται οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί και οι κρατικές αρχές ώστε να αξιολογήσουν μία επιχείρηση και το δυναμικό της.
Επιπλέον, η χρηματοοικονομική ανάλυση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μελλοντική συγκριτική αξιολόγηση και εσωτερικό έλεγχο αποδοτικότητας. Η σύγκριση της προβλεπόμενης χρηματοοικονομικής ανάλυσης με τα υφιστάμενα / «πραγματοποιηθέντα» αποτελέσματα μπορεί να αποκαλύψει τον βαθμό επιτυχίας μιας επιχείρησης.
Το σχέδιο μάρκετινγκ αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο του επιχειρηματικού σχεδίου. Σκιαγραφεί τη στρατηγική προσέγγισης της αγοράς (go-to-market) της εταιρείας, μεγιστοποιώντας τις δυνατότητες απόκτησης πελατών. Αποδεικνύει, επίσης, τις γνώσεις και την εμπειρογνωμοσύνη των ιδιοκτητών της εταιρείας σε θέματα επιχειρηματικής ανάπτυξης.
Το σχέδιο μάρκετινγκ καθορίζει τη στρατηγική πωλήσεων δίνοντας προτεραιότητα σε προωθητικές ενέργειες. Ένα καλό σχέδιο μάρκετινγκ πρέπει να περιλαμβάνει:
α. Τη στρατηγική της εταιρείας για μεγιστοποίηση του μεριδίου αγοράς της.
β.Τον προϋπολογισμό προώθησης που απαιτείται για εξασφάλιση του επιδιωκόμενου μεριδίου αγοράς.
γ.Τους διαύλους μέσω των οποίων η εταιρεία θα αποφέρει αξία στην αγορά.
Η στρατηγική μάρκετινγκ που θα επιλέξετε, η οποία θα πρέπει να αποφασισθεί πριν από οποιανδήποτε προωθητική δραστηριότητα, πρέπει να λάβει υπόψη τους βασικούς πυλώνες προώθησης και τοποθέτησης στην εγχώρια και διεθνή αγορά. Η έρευνα αγοράς είναι απαραίτητη στο στάδιο αυτό καθώς σας επιτρέπει να προσδιορίσετε τις ανάγκες της αγοράς και τον ανταγωνισμό σας σε ότι αφορά τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σας.
Βάσει των αποτελεσμάτων της έρευνας αγοράς, μπορείτε να αποφασίσετε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος προώθησης των προϊόντων ή υπηρεσιών σας.
Η μεθοδολογία ανάπτυξης ενός σχεδίου μάρκετινγκ/προώθησης έχει ως ακολούθως:
α. Προσδιορισμός των στόχων σας.
β. Επιλογή των προωθητικών εργαλείων.
γ. Καταρτισμός του προϋπολογισμού προώθησης.
δ. Υλοποίηση του σχεδίου βάσει προγράμματος.
Μία από τις πιο δημοφιλείς μεθόδους σχεδιασμού μάρκετινγκ είναι το μοντέλο «μείγμα μάρκετινγκ», μέσω του οποίου μπορείτε να κατηγοριοποιήσετε τις ιδέες μάρκετινγκ κάτω από τέσσερις ή εφτά κατηγορίες. Η άσκηση αυτή σας επιτρέπει να τοποθετήσετε τις ιδέες σας κάτω από την ορθή κατηγορία, βοηθώντας σας έτσι να επινοήσετε και να παρουσιάσετε το σωστό σχέδιο μάρκετινγκ για την επιχείρησή σας.
Εάν πωλείτε φυσικά προϊόντα, πρέπει να χρησιμοποιήσετε το μοντέλο τεσσάρων κατηγοριών (τα 4 Ps): «προϊόν», «τιμή», «τόπος» και «προώθηση». Εάν, αντίθετα, η επιχείρησή σας πωλεί υπηρεσίες, τότε θα χρησιμοποιήσετε το μοντέλο εφτά κατηγοριών (τα 7 Ps).
O πιο κάτω πίνακας παρουσιάζει κάθε «P» και παραδείγματα που ανήκουν σε κάθε κατηγορία του μοντέλου εφτά κατηγοριών:
ΠΡΟΪΟΝ | ΤΟΠΟΣ | ΤΙΜΗ | ΠΡΟΩΘΗΣΗ | ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ | ΑΝΘΡΩΠΟΙ | ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ |
Σχεδιασμός | Λιανική | Κόστος πλέον κέρδος | Διαφήμιση | Μέθοδος κατανάλωσης | Κουλτούρα | Σχεδιασμός |
Τεχνολογία | Χονδρική | Διείσδυση | Διαφημιστικό ταχυδρομείο | Φιλικό προς τον χρήστη | Εξυπηρέτηση πελατών | Διεπαφή |
Χρησιμότητα | Διαδικτυακή | Τιμολόγηση τύπου «ηγέτης ζημίας» | Ενημερωτικά δελτία (Newsletters) | Αυτοματοποιημένα εργαλεία / | Διοίκηση | Συστάσεις |
Αξία | Πολλαπλών καναλιών | Εκπτώσεις | Διαφημιστικά φυλλάδια | Εμπειρία χρήστη (UX) και διεπαφή χρήστη (UI) | Κατάρτιση | Αξιολόγηση |
Ποιότητα | Μεταξύ ομοτίμων | Τιμολόγηση πιστής πελατείας | Αφίσες | Ασφάλεια πληρωμών | Εμφάνιση | Άνεση |
Συσκευασία | Δώρα | Εγκαταστάσεις | ||||
Εξαρτήματα | Διαγωνισμοί | |||||
Εγγυήσεις | Τηλεοπτικά σποτ |
Η τοποθέτηση αποτελεί στρατηγική με στόχο τη διαφοροποίηση και διάκριση μιας εταιρείας στην αγορά από τους ανταγωνιστές της. Η στρατηγική της τοποθέτησης καθορίζει επίσης την εικόνα του προϊόντος και το τι εκπροσωπεί, προβάλλοντας κυρίως την ταυτότητα και πραγματική αξία της εταιρείας στην αγορά. Πριν την τοποθέτηση του προϊόντος, των υπηρεσιών ή της εταιρείας σας, θα πρέπει να απαντήσετε στα εξής ερωτήματα:
Είναι σαφές ότι το Μάρκετινγκ είναι απαραίτητο για την εμπορική επιτυχία της επιχείρησής σας. Διασφαλίζει μία ισορροπία ώστε να προσεγγίζεται ο μέγιστος αριθμός πελατών παραμένοντας όμως εντός των ορίων που επιβάλλουν οι κανόνες και κανονισμοί.
Το Μάρκετινγκ είναι τομέας που κάνει εκτενή χρήση της γνώσης της αγοράς (market intelligence), που μπορεί να περιλαμβάνει προσωπικά δεδομένα δυνητικών πελατών. Οφείλετε να γνωρίζετε τα δικαιώματα των καταναλωτών ώστε να μην γίνεται παράβαση των κανονισμών, κυρίως κατά την έναρξη της επιχείρησής σας, πριν ο πελάτης δώσει επίσημα τη συγκατάθεσή του για τη χρήση των προσωπικών του δεδομένων από την επιχείρησή σας.
Παρακάτω συνοψίζονται ορισμένοι κανονιστικά ρυθμιζόμενοι τομείς του μάρκετινγκ:
Διαγωνισμοί
Οι διαγωνισμοί, διαφημιστικές κληρώσεις ή προωθήσεις ρυθμίζονται κανονιστικά από την κυβέρνηση της Κύπρου και συνήθως απαιτείται ειδική άδεια. Για περισσότερες πληροφορίες, αποταθείτε στην Εθνική Αρχή Στοιχημάτων.
Άμεσο Μάρκετινγκ
Βεβαιωθείτε ότι η επιχείρησή σας συμμορφώνεται με τη σχετική νομοθεσία περί απορρήτου και ανεπιθύμητης αλληλογραφίας (spam) πριν την εφαρμογή άμεσου μάρκετινγκ. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε τον σύνδεσμο του Γραφείου Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Προστασία προσωπικών δεδομένων
Ως ιδιοκτήτης επιχείρησης, είστε υπεύθυνος για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πελατών σας. Οφείλετε να είστε ιδιαίτερα προσεκτικός όταν συλλέγετε, χρησιμοποιείτε ή γνωστοποιείτε στοιχεία των πελατών σας και να βεβαιώνεστε ότι συμμορφώνεστε με τους ισχύοντες νόμους που θα βρείτε στον πιο πάνω σύνδεσμο.
Διανοητική ιδιοκτησία
Οι κανονισμοί διανοητικής ιδιοκτησίας διαδραματίζουν, επίσης, σημαντικό ρόλο όταν χρησιμοποιείτε όνομα, επωνυμία ή λογότυπο, είτε πρόκειται για το δικό σας είτε κάποιου άλλου. Επισκεφθείτε τον Κλάδο Διανοητικής Ιδιοκτησίας του Τμήματος Εφόρου Εταιρειών και Διανοητικής Ιδιοκτησίας για να ελέγξετε τους κανονισμούς που ισχύουν σχετικά με την προστασία των δικαιωμάτων ΔΙ.
Νομοθεσία περί εμπορικών σημάτων
Το εμπορικό σήμα. διακρίνει τα προϊόντα ή/και τις υπηρεσίες μιας εταιρείας από εκείνα μίας άλλης. Πρέπει να περιλαμβάνει σαφή περιγραφή του αντικειμένου προστασίας. Το κόστος διασφάλισης της εν λόγω προστασίας δεν εξαρτάται μόνο από τον αριθμό των περιοχών ή των χωρών στις οποίες διασφαλίζεται η προστασία του, αλλά και από το αντικείμενο των δραστηριοτήτων της επωνυμίας (κατηγορίες δραστηριοτήτων). Ως κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Κύπρος παρέχει προστασία των εμπορικών σημάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο, γεγονός που μεγιστοποιεί το αντικείμενο προστασίας με μικρό κόστος.
Διεθνείς κανονισμοί
Όταν εξάγετε ή επεκτείνεστε στο εξωτερικό, τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες σας πιθανό να υπόκεινται σε διαφορετικούς από τους εγχώριους κανονισμούς. Η Υπηρεσία Εμπορίου του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας παρέχει πληροφορίες σχετικά με τους κανονισμούς και την έκδοση αδειών στο εξωτερικό.
Ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (ΓΚΠΔ)
Ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων (ΓΚΠΔ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης περιλαμβάνει ορισμένες απαιτήσεις προστασίας δεδομένων. Η επιχείρησή σας πρέπει να συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις εάν:
Περισσότερες πληροφορίες για αυτό το σημαντικό θέμα μπορείτε να βρείτε εδώ.